En fråga jag ofta får är denna:
Var ska jag vända mig för att anmäla min skada?
Svaret är att det finns några olika instanser du kan anmäla till.
Tidigare kunde man direkt anmäla till IVO – Inspektionen för vård och omsorg, som är en tillsynsmyndighet som ansvarar för tillsyn av hälso- och sjukvården, dess personal och verksamheter inom socialtjänstområdet. Men, idag bör man först vända sig till den mottagning där man fick vård, såhär skriver 1177:
- Kontakta först den mottagning där du fick vård eller behandling.
- Du kan också kontakta patientnämnden i ditt landsting eller region.
- Vissa händelser kan du anmäla till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
- Du kan också anmäla händelser till Diskrimineringsombudsmannen eller polisen, om dina klagomål rör något som kan vara diskriminerande eller brottsligt.
En annan instans dit man kan vända sig är LÖF, Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag. Hos LÖF kan man få sitt ärende prövat då deras uppdrag är att utreda och lämna ersättning till patienter som skadats i vården (samt att bidra till att antalet vårdskador minskar).
Jag har själv ett ärende igång hos LÖF just nu, jag nekades ersättning och lämnade in en överklagan i augusti 2017 som jag ännu inte fått svar på. Min högst privata åsikt är att det verkar väldigt knepigt att få rätt till ersättning via LÖF och för oss med förlossningsskador kan det vara svårt att få ersättning från andra personliga försäkringar.
Sedan finns det såklart gravidförsäkringar och jag tycker absolut att de är bra att teckna MEN om det går som för mig är den inte värd speciellt mycket. Vi skulle behöva se över och förbättra de gravidförsäkringar som finns så att de faktiskt täcker förlossningsskador. Jag hade tecknat Trygg-Hansas betalförsäkring, har för mig att den kostade runt 1500kr och när jag senare drabbades av en sfinkterruptur med efterföljande men fick jag ut 3000 kronor.
TRETUSEN! Och ja just det, minus de 1500 jag betalade för försäkringen…
Vilket hån, som att sparka på någon som redan ligger. Då hade det faktiskt varit bättre att inte få någon ersättning alls. Trygg-Hansa skriver på sin hemsida att de ersätter komplikationer vid förlossningen:
”Du som är gravid får ersättning om du till exempel drabbas av akut kejsarsnitt, svåra bristningar, eller stor blodförlust”.
Spontant känner jag såhär: Okey, jag drabbades av en stor bristning med ännu större komplikationer. Och detta gav mig TRETUSEN spänn så näe, det är i mina ögon inte någon ersättning att ens prata om. Det är faktiskt bara pinsamt.
Tyvärr är jag inte ensam, det finns så många kvinnor som drabbats på ett eller annat sätt men som inte har rätt till någon ersättning. Kvinnor som, likt mig, haft stora inkomstbortfall och varit sjukskrivna långa perioder. Kvinnor som lever med smärta, kvinnor som måste byta yrke för att de inte längre kan jobba med de arbetsuppgifter de hade innan förlossningen.
Kvinnor som ingen vill hjälpa, som ingen försäkring täcker.
Det är dags att detta tas på allvar och det är hög tid att försäkringsbolagen hänger med i utvecklingen och påbörjar en förändringsresa!
Senaste kommentarer